Patyčių prevencijos kampanija pasieks daugiau nei 10 tūkst. moksleivių

Mokymai, patyčių prevencija

Nors psichologai pastebi, kad patyčių reiškinys tiek suaugusiųjų, tiek vaikų bei paauglių tarpe vis labiau atpažįstamas, tačiau problemos mastas mūsų šalyje išlieka didelis – 26,9 proc. 5-9 klasių mokinių patiria patyčias, atskleidė Vaikų sveikatos ir gyvensenos tyrimas. 

Dėka didelio visuomenės įsitraukimo, socialinės akcijos „Suremkime pečius“ parama padės pasiekti daugiau nei 10 000 moksleivių. Už paramos kampanijos metu surinktas lėšas bus įvykdyta 20 reagavimo į patyčias mokymų ir apmokyti apie 450 mokytojų visoje Lietuvoje. Po šių mokymų pedagogai ir mokyklos darbuotojai turės daugiau žinių ir praktinių įgūdžių, kaip atpažinti žeminantį elgesį ir tinkamai stabdyti patyčias. 

Problemos slėpimas

Vilniaus Pavilnio progimnazijos psichologė Loreta Juravičienė atskleidžia, kad per 25 metų profesinę patirtį pastebėjo patyčių identifikacijos pokytį. „Dabar ir vaikai, ir paaugliai yra daug jautresni patyčioms, jas labiau atpažįsta ir jų matomumas yra didesnis. Tai – geras pokytis, nes didėjant problemos matomumui labiau atkreipiamas aplinkinių dėmesys.  Prisimenant ankstesnes kartas, jos tiesiog buvo „nuryjamos“. Egzistavo klaidinga nuostata: jeigu iš manęs tyčiojasi – aš pats kaltas, jie mato mano silpnumą, mano negalėjimą apsiginti, dėl to problemą dažnai slėpdavo pats nukentėjęs paauglys. Dabar vaikai drąsiau kreipiasi pagalbos“, – kalba psichologė. 

Mokyklos ieško sprendimo būdų

L. Juravičienė neslepia, kad jos darbo kasdienybėje neretai tenka susidurti su patyčiomis. „Deja, tai vis dar yra dirbančiųjų mokykloje kasdienybė, o man, kaip psichologei, tikrai tenka nemažai susidurti su patyčių atvejais. Progimnazijoje turime Smurto bei patyčių prevencijos ir intervencijos vykdymo tvarkos aprašą bei reagavimo į patyčias ir pagalbos joms įvykus planą. Šiuos dokumentus nuolat keičiame, peržiūrime jų efektyvumą, nes labai svarbu, kad intervencijos priemonės būtų veiksmingos ir naudojamos“, – pasakoja mokyklos psichologė. 

Konsultuoti tenka ir suaugusiuosius 

Pasak psichologės, suaugusiojo vaidmuo patyčių kontekste yra itin svarbus. Patyčių atvejai būna labai skirtingi, kartais juos lengva suvaldyti sudrausminus suaugusiam, o kartais tenka įsitraukti socialiniam pedagogui, apie problemą informuojamas klasės auklėtojas ir tėvai.  „Konsultuoti tenka ir mokytojus, ir tėvus. Pirmiausia, suaugusieji yra pavyzdys. Jeigu jie įsikiša, tai savo elgesiu teigia, kad „aš matau, kas vyksta“ ir „tai nepriimtinas elgesys“, tada didesnė tikimybė, kad situacija nesikartos. Tuo pačiu, jie moko vaikus, kaip susidūrus su patyčiomis elgtis. Todėl labai svarbu, kad pats suaugęs asmuo turėtų reikalingų žinių, žinotų pagrindinius reagavimo „čia ir dabar“ žingsnius“, – kalba L. Juravičienė. 

Galimybė atnaujinti žinias 

Vilniaus Pavilnio progimnazija – pirmoji iš dvidešimties ugdymo įstaigų, kurioje „Vaikų linija“ kartu su gamintojo „Procter&Gamble” prekės ženklu „Head&Shoulders“ vykdė reagavimo į patyčias mokymus. Šie mokymai – paramos kampanijos „Suremkime pečius“. rezultatas, prie kurio prisidėjo kiekvienas lietuvis, rugpjūčio 15 – rugsėjo 18 dienomis pirkęs H&S produktą. Už socialinės akcijos metu surinktas lėšas iš viso bus įvykdyta 20 mokymų ir apmokyti apie 450 mokytojų.

„Pamačiusi informaciją į šiuos mokymus iškart pagalvojau, kad mums tai bus aktualu ir kartu su direktoriumi užpildėme registracijos anketą. Mūsų mokyklos moto „Mokykla, kurioje svarbus kiekvienas“, todėl džiaugiamės galimybe dar kartą pažvelgti į patyčių reiškinį, aptarti reagavimo į patyčias būdus, iškelti rūpimus klausimus ir išsakyti abejones šia tema. Mano įžvalgos, kurias „išsinešiau“: patyčios – konteksto dalykas, todėl labai svarbu patyrinėti ir pažinti kiekvieno atvejo kontekstą; svarbu, kad visi suaugę pastebėję ar įtarę patyčias reaguotų; patyčios be suaugusiojo įsikišimo nesibaigia. 

Taip pat kolegos dalinosi, kad mokymuose patiko praktinės užduotys ir galimybė pasipraktikuoti, paaiškėjo, kuo skiriasi patyčios, konfliktas, draugiškos grumtynės, kodėl visada svarbu reaguoti į patyčias, buvo atskleisti labai aktualūs pavyzdžiai bei paliesta virtualių patyčių tema. Džiaugiuosi, kad verslui rūpi visuomenės problemos ir sveikinu šią prekės ženklo „Head&Shoulders“ iniciatyvą“, – džiaugiasi Vilniaus Pavilnio progimnazijos psichologė.

TAIP PAT SKAITYKITE